علی شمخانی: باید از قدسی کردن افراد و مسایل جلوگیری کرد
وزیر دفاع دولت اصلاحات و رئیس فعلیِ مرکز مطالعات راهبری نیروهای مسلح، که خود از فرماندهان هشت سال جنگ با عراق بوده، بر این باور است که در جنگ هشت ساله رژیم بعثی عراق با ایران، «لیستی واقعی از رزمندگان وجود دارد که این لیست مشخص می‌کند برخی‌ها شرایط جنگ داشته‌اند و خود انتخاب کرده‌اند و به جنگ آمده‌اند اما بعضی‌ها شرایط را داشته‌اند و انتخاب نکرده‌اند و به جنگ نیامده‌اند. و کسانی هم که در این لیست حضور ندارند، یا در حال جلوگیری از شکل‌گیری نهایی این لیست هستند، یا اینکه می‌خواهند در این لیست نفوذ کنند و آن را کم و زیاد کنند!»

به گزارش جرس از پایگاه اطلاع رسانی پیشکسوتان، وی معتقد است «کسانی که در لیست جنگ نبودند، به اشکال مختلف آزار و اذیت را شروع کردند، دروغ بافتند، تحلیل‌های غلط کردند، مغرضانه و غیر مغرضانه تحلیل‌هایی را انجام دادند. دلیل عمده‌اش نیز این است که معتقدند اگر جمعی شکل بگیرد دیگر جایی برای آنها نیست و آنها از این هراس و واهمه دارند.»

دریابان علی شمخانی همچنین بر این باور است که «پیروزی انقلاب اسلامی – بجای 22 بهمن – روز آزادسازی خرمشهر روی داد و باید گفت که جنگ با تاریخ ایران پیوند تنگاتنگی دارد و با تاریخ شیعه نیز مرتبط است.»

وزیر دفاع دولت محمد خاتمی، با تاکید بر اینکه «باید از قدسی کردن افراد و مسایل جلوگیری کرد»، خاطرنشان ساخت «هر چیزی که قدسی شود کالای موزه‌ای ‌می‌شود. ما باید از این آسیب به دور باشیم.»

این مقام نظامی، به مناسبت راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی «پیشکسوتان»، طی گفت و گویی با سایت مذکور، ضمن بر شمردن موارد مختلف آسیب شناسی جنگ، به پاسخگویی به سوالاتی پیرامون هشت سال سرنوشت ساز جنگ با عراق و حواشی آن پرداخته و معتقد است «باید آن را از تحریف باز داریم.»

وی با اشاره به ظاهر سازی های اخیر می گوید: شاید افرادی بتوانند همان چفیه و لباس و ظاهر یک رزمنده دوران جنگ را برای خود رقم بزنند، اما تا زمانی که این ظاهر با خصلت‌ها، اعتقادات و روحیات یک رزمنده همراه نباشد، بی معنی خواهد بود.

این سربند نبود که برای بسیجی‌ها و رزمندگان دفاع مقدس هویت می‌آوردند، بلکه این بسیجیان و رزمندگان بودند که به این سربند و لباس‌ها معنویت و هویت و هیبت می‌دادند؛ تقوای بسیجی، معنویت و نورانیت بسیجی بود که به ظواهر بار معنایی می‌داد و به آن بار ارزشی می‌داد و بنابراین امروز هم باید از این داشته‌ها و میراثی که از رزمندگان واقعی جبهه و جنگ باقی مانده دفاع شود و از مهجور ماندن آن جلوگیری کرد.

شمخانی بر این باور است که اگر روایت ما از جنگ صاف، شفاف، صادقانه، هنرمندانه و صدالبته واقع‌بینانه و در زمان مناسب باشد، مخاطب مخالف خود را هم مجاب خواهد کرد.در صورتی که ما نتوانیم روایتی شفاف و صادقانه در مورد جنگ تحمیلی ارائه کنیم و آن را به انواع غرض ورزی‌های مقطعی، شخصی و جناحی آلوده کنیم، و غیر هنرمندانه باشد و در زمان مناسب هم بروز پیدا نکند، مخاطبان اصلی جنگ را هم دچار سردرگمی خواهد کرد. باید توجه داشته باشیم که یکی از مهمترین شاخصه‌های حفظ و پاسداری از ارزش‌های جنگ، پاسداری از ارزش‌های رزمندگان جنگ است.
وی در خصوص تشکیل پیشکسوتان می گوید: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ما به جنگ و پیشکسوتان نگاه امروزی داریم؛ پاسخ منفی است؛ ما نگاهمان مربوط به دیروز و به عبارت بهتر دوره جنگ است. هر کس دیروز در این صحنه مورد اشاره حضور داشته، جزو پیشکسوتان و رزمندگان است، اینکه امروز چه وضعی دارد، به ما مربوط نیست.

اگر این رزمنده و پیشکسوت امروز آسیب سیاسی، اقتصادی و اخلاقی دیده من مسوول هستم. چرا این فرد را رها کردیم، این خلاف مروت رزمندگی است که اگر امروز کسی در این حوزه‌ها آسیبی دیده باشد و بعد برای اینکه ثابت کنم آدم درستی هستم، او را بشکنم. این خصلت رزمنده‌ها نیست؛ من باید دست او را بگیرم، هر چه دیگران می‌خواهند بگویند. ما به این رزمنده متعهد هستیم، چرا که او من و انقلاب و امام را در زمانی که به او نیاز داشتیم رها نکرد و در لیستی که بعضی‌ها می‌توانستند بیایند و نیامدند او آمد و ثبت نام کرد و با جانش ثبت‌نام کرد.

وی هدف از تشکیل  پیشکسوتان را اینگونه بیان می کند: هدف اول، «صله رحم» است که در ادبیات دینی ما به شدت توصیه شده است. دوستان همین که همدیگر را ببینند، برکات جمعی و فردی بسیاری دارد. هدف دوم، اینکه باید توجه داشته باشیم که این افراد، افراد تعیین کننده‌ای در بدترین زمان در کشور بودند، اگر رها شوند، آه خواهند کشید؛ اینها می‌گویند نظام هشت سال از ما کار کشید و حالا در دوران پیری ما را رها کرده، این آه تاثیر وضعی بسیاری دارد و رسیدگی به این افراد خود هدف بزرگی است.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح، با برشمردن قرائت‌های گوناگون از جنگ هشت ساله، تاکید کرد باید در مقابل قرائت‌های سلیقه‌ای از جنگ ایستاد و این وظیفه کسانی است که قرائت جبهه‌ای از جنگ دارند.
وی معتقد است: اگر روایت ما از جنگ صاف، شفاف، صادقانه، هنرمندانه و صدالبته واقع‌بینانه و در زمان مناسب باشد، مخاطب مخالف خود را هم مجاب خواهد کرد. در صورتی که ما نتوانیم روایتی شفاف و صادقانه در مورد جنگ تحمیلی ارائه کنیم و آن را به انواع غرض ورزی‌های مقطعی، شخصی و جناحی آلوده کنیم، و غیر هنرمندانه باشد و در زمان مناسب هم بروز پیدا نکند، مخاطبان اصلی جنگ را هم دچار سردرگمی خواهد کرد. باید توجه داشته باشیم که یکی از مهمترین شاخصه‌های حفظ و پاسداری از ارزش‌های جنگ، پاسداری از ارزش‌های رزمندگان جنگ است.